
‘Tres porques’ és un diàleg entre tres porques i l’escorxador que ha d’acabar amb les seves vides. Foto: El Eje
“Hem vist vídeos de porcs a Youtube per preparar l’obra, sí”, explica a Cultura B Carla Tovias, una de les directores de l’espectacle Tres porques, que tracta la història de tres porques, amigues i treballadores evocades a “la deriva perversa d’un conte infantil”. S’estrena aquesta setmana a la sala de dalt de la Beckett, al barri barceloní del Poblenou, i s’allarga fins al 16 de febrer.
Així, l’obra deixa enrere les cases de palla, maó i fusta i posa el focus en les empreses que són com llops que bufen i empenyen els treballadors (o en aquest cas a tres porques) a l’autoexplotació. El paral·lelisme amb el conte infantil va ser el punt de partida amb el qual volia treballar la companyia i productora barcelonina El Eje, formada per Eric Balbàs, Maria Hernández i Mar Pawlowsky.
Per a la creació de l’espectacle han format equip amb el dramaturg Pau Masaló i la directora Carla Tovias, que dirigeix al costat d’Eric Balbàs. A la interpretació hi ha Laia Alberch, Maria Hernández Giralt i Pawlowsky. “Els d’Eje tenien clar que volien partir del conte i això ens ha permès jugar per fer una peça per a adults amb un enllaç al món laboral i la indústria càrnia”, diu Tovias.
El resultat final és un diàleg entre tres porques i l’escorxador que ha d’acabar amb les seves vides. “El fil conductor de tot plegat és una treballadora que treballa vuit hores i va pensant, però és que en realitat parlem de qualsevol fàbrica de producció massiva, com Amazon”, explica Tovias.
La companyia s’ha posat en contacte amb diversos escorxadors per crear l’obra, però cap els ha obert les portes. Foto: El Eje
L’autoexplotació del teatre català
Amb tot, l’obra planteja com l’excés de treball s’estén a tots els àmbits. Fins i tot, l’equip de Tres porques s’hi ha vist reflectit. Al vídeo de presentació, de fet, expliquen que ser artistes residents de la Beckett els ha portat en certa manera a autoexplotar-se també: “Hi hem posat més hores que un rellotge, perquè disposes d’un bon espai, però no tens un gran pressupost i al final és com llançar-se a l’abisme. Ho hem fet gràcies a l’amor i la dedicació, que és el que li passa al teatre català”, detalla la directora.
Aquest sobreesforç ha suposat, per exemple, posar-se en contacte amb diversos escorxadors per crear els personatges i el relat: “És un sector molt blindat, no hi ha hagut manera d’entrar-hi perquè tenien por i mira que els dèiem que només investigàvem. Però nosaltres estem molt tranquil·les del que hem fet”, diu Tovias.
Els membres d’El Eje ja acumulen des del 2013 deu espectacles, la majoria com a intèrprets i d’altres com a productors i han actuat a sales de Barcelona com el Tantarantana o a l’Espai Brossa i també a l’estranger. Amb tot, l’espectacle és una mostra de com aquesta jove companyia continua picant pedra per fer-se un lloc a l’espai teatral català: “Tant de bo l’obra pugui catapultar la companyia, ja que per a ells tres ha sigut l’oportunitat de centrar-se només en la interpretació”.
En definitiva, Tres porques és un espectacle que, en tant que no pretén fer activisme de forma directa, no deixarà indiferent el públic, ja que com diuen des de la companyia, planteja possibles contradiccions com el fet que “si mates un gos s’acaba el món; però si mates vint-i-tres milions de porcs, fas créixer l’economia del país”.