
‘Aquí comença la història’ es podrà veure el 24 de juliol en el marc del Festival Tangent. Foto: Håkan Larsson/Casa Elizalde
Imagina’t 150 llibres en un escenari. I suma-hi llegir-los fent acrobàcies. Això és, precisament, el que ofereix l’espectacle Aquí comença la història, de la Companyia de Circ “eia”. L’espectacle tindrà lloc el 24 de juliol a les 19.30 h al pati interior del Centre Cultural La Casa Elizalde i serà l’últim que es programarà en el marc de la 9a edició del Festival Tangent, una mostra que exhibeix setze espectacles de teatre, circ i dansa en sis centres cívics i culturals de l’Eixample entre el 3 i el 24 de juliol.
L’obra de la companyia “eia” gira al voltant de la idea del llibre com un “contenidor d’històries” valuoses que el món actual, dominat per la precipitació, ha deixat al marge. Francesca Lissia, membre fundadora de la companyia i intèrpret de l’espectacle juntament amb Celso Pereira explica a Cultura B que, per fer-ne la dramatúrgia, es van inspirar en la novel·la The Book Thief (La lladre de llibres), de Markus Zusak, una oda al poder transformador de la lectura a partir de la història d’una nena que roba llibres durant la Segona Guerra Mundial.
Aquesta trama va ser el motor d’inspiració per crear el 2008 l’espectacle Aquí comença la història, un dels primers que presentaven al públic Lissia i Pereira. A l’inici van plantejar-lo amb la idea que en lloc de salvar llibres de la guerra, ells els salvaven “d’una situació moguda”, un fet que segons l’artista avui en dia té més sentit que mai amb “la situació d’estrès que vivim amb la informàtica”.
L’acròbata també explica que, com que l’espectacle està ideat per al públic familiar, volien connectar amb els infants a través dels contes. Ara, però, observen “que ja no és comú llegir” i que això fa que els llibres, en certa manera, “estiguin també en perill”. Per aquest motiu, quan van revisar la dramatúrgia, van fer més evident la idea que els llibres són quelcom “una mica desaparegut”. A nivell tècnic, Lissia i Pereira fan servir el mà a mà, és a dir, els equilibris acrobàtics i la manipulació de llibres.
Adaptar-se a les demandes de la casa
No és el primer cop que aquesta companyia aterra al Festival Tangent. També ho van fer el 2018 amb Espera. Des de la companyia celebren que el circ tregui el cap en la programació de la mostra, ja que tenen la sensació que aquesta disciplina sol ser la “convidada”: “Si a Barcelona existissin espais d’exhibició amb discursos més profunds sobre el circ no sentiríem que ens hem d’adaptar a les demandes de la casa on actuem. Encara estem amb l’etiqueta d’espectacle infantil, però ens agradaria actuar en altres àmbits”, expressa Lissia.
Ella troba que una possible solució seria que la capital catalana tingués una Casa del circ, a l’estil de la dansa al Mercat de les Flors, per exemple. Tot i això, celebra que cada vegada més artistes del circ es converteixen en programadors i que s’està fent bona feina a espais barcelonins com La Central del Circ i l’Ateneu Popular 9 Barris.
A part d’aquest espectacle, n’hi haurà d’altres al Centre Cívic Cotxeres Borrell, el Centre Cívic Sagrada Família, el Centre Cívic Ateneu Fort Pienc, el Centre Cívic Casa Golferichs i el Centre Cívic Urgell.
Totes les propostes del festival s’ofereixen de forma gratuïta. Consulta la programació aquí.