Difondre la cultura que no gaudeix del ressò mediàtic mainstream i propiciar que el gran públic de l’àrea metropolitana de Barcelona l’arribi a consumir i la sàpiga valorar. Aquest és el principal objectiu de Cultura B, la plataforma de tendències culturals metropolitanes que el pròxim 25 de juny posen en marxa els diaris Línia i el Grup Comunicació 21. Una nova aposta singular que es materialitza en una revista trimestral en paper i un portal digital d’actualització diària, sota la direcció editorial d’Arnau Nadeu, la subdirecció d’Albert Ribas i la redacció de Joana Justícia.
“No volem ser només un diari digital o una revista trimestral en paper. Volem crear tendències. I ho farem amb atreviment. Jugant-nos-la. Arriscant. En continguts i en estils i formats. Perquè si volem aconseguir resultats diferents, hem de fer coses diferents”, afirma Nadeu. “Hem entrenat el nostre olfacte durant anys als diaris Línia per poder detectar la cultura que molts cops queda sota terra. I ara la volem fer aflorar amb Cultura B. Serem una pista d’enlairament des de la qual surtin projectades històries culturals que trenquin barreres administratives i mentals”, afegeix Ribas.
Trencar barreres
I és que Cultura B neix precisament amb la voluntat de trencar dues grans barreres: la poca visibilitat de moltes propostes culturals interessants, d’una banda, i la mirada reduccionista del territori barceloní, de l’altra. Per trencar la primera, Cultura B posarà el focus en el substrat cultural que sembla que no existeix perquè no se’n parla gaire, però que hi és. I pel que fa al segon repte, sortirà dels marcs establerts, amb mirada àmplia també territorialment, perquè la pista de joc, en aquest cas, també ha de ser metropolitana.
“Parlarem del que passa i del que es cou a les perifèries perquè precisament deixin de ser-ho”, apunta Ribas. “Ens fixarem en la cultura vingui d’on vingui. Es faci on es faci. Tingui el reconeixement que tingui. Perquè si té nivell i val la pena, aleshores té interès i s’ha de fer valdre”, resumeix Nadeu.
El primer número en paper, una declaració d’intencions
Aquest esperit impregna el primer número en paper de la revista trimestral, protagonitzat per una entrevista a Álvaro Esteve, el jove talent del piano de Ciutat Meridiana que amb només 14 anys ja ambiciona ser director d’orquestra.
Pel que fa a la resta de continguts, l’estrena de Cultura B arriba amb un gran reportatge sobre la cultura no mainstream i les conseqüències de viure al soterrani del periodisme, així com amb un altre reportatge sobre la xarxa de Fàbriques de Creació de Barcelona.
Les seccions Joves talents (dedicada aquest cop a la colomenca Ayryn), Des dels marges (que arrenca parlant del projecte CLUBS. Art a la pista) i Refugis culturals (amb una primera crònica d’un vespre al Diobar) són els altres pilars de la revista, que també compta amb una secció de recomanacions d’espais culturals i que tanca l’escriptora Laura Calçada amb una conversa molt personal amb la fotògrafa Marta Mas Girones.
Tot plegat reforçat amb columnes d’opinió de primer nivell, amb firmes com les de la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga; el regidor de Cultura i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé; el president delegat de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, Pau Gonzàlez; la periodista cultural Consol Sáenz; l’antropòleg Josep Fornés; i el músic, promotor cultural i exdirector de Sidecar, Roberto Tierz.
Un pla de distribució ambiciós
Amb la intenció d’escampar-se per la metròpoli, la revista tindrà una xarxa de distribució ambiciosa, on destaquen espais com els següents: l’Institut de Cultura de Barcelona-ICUB (Ciutat Vella), la Fabra i Coats-Fàbrica de Creació (Sant Andreu), la Sala Beckett (Sant Martí), la Casa Elizalde (l’Eixample), el Centre Cívic Cotxeres de Sants (Sants-Montjuïc) o l’Ateneu Popular 9 Barris (Nou Barris), per posar, en el cas de Barcelona, diversos exemples.
A escala metropolitana, alguns dels espais on es podrà trobar la revista seran La Capsa (El Prat), la Biblioteca Tecla Sala (l’Hospitalet), el Teatre Zorrilla (Badalona), la CIBA i Can Sisteré (Santa Coloma), Atrium (Viladecans) o l’Ateneu Sant Just Desvern, entre altres.
Nous formats al digital i a les xarxes
Per la seva banda, el portal digital de Cultura B, que també s’obrirà el 25 de juny a la tarda, defensarà la mateixa manera de fer que la de la revista, amb entrevistes, reportatges i articles d’opinió de pes, però la complementarà amb l’aposta per nous formats, com ara l’audiovisual.
Una aposta que també tindrà el seu reflex a les xarxes socials, on Cultura B tindrà presència a Instagram, TikTok, X i Facebook per arribar al màxim nombre de lectors i tan diversos com sigui possible, també als més joves.
Presentació a l’Espai Línia
Aquest dimarts 25 de juny a les 19:00 h, l’Espai Línia (carrer Girona, 52, Barcelona) acull la presentació de Cultura B, que comptarà amb la presència del regidor de Cultura i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé. A banda dels parlaments, es farà un debat sobre la cultura de proximitat protagonitzat pels periodistes de Cultura B i altres ponents convidats, i finalment hi haurà una copa de cava per a tots els assistents. L’acte és obert a tothom i l’entrada és gratuïta.