Pròsper Puig Barcelona Comerç

Foto: Joanna Chichelnitzky

Pròsper Puig dirigeix la històrica Cansaladeria Puig, inaugurada el 1957 al carrer Gran de Sant Andreu. El seu llenguatge clar l’ha portat a representar entitats que defensen la importància del comerç de proximitat i les botigues de barri. L’entitat que ara presideix, Barcelona Comerç, representa 23 eixos comercials de Barcelona amb l’objectiu d’enfortir el comerç de proximitat. Les festes de Nadal són un moment clau per a les botigues de barri, que s’impliquen a fer arribar l’ambient nadalenc a tots els racons i a reforçar el teixit social de la ciutat.

Per què és important comprar al comerç de proximitat durant Nadal?
Comprar al petit comerç és una garantia de confiança i qualitat perquè coneixes el producte i qui te’l ven. A més, fomentes l’economia local, ja que els diners es queden al barri, i contribueixes a la prosperitat de tots els veïns. Som qui paguem els impostos aquí, qui donem el millor servei i qui podem oferir el millor producte, perquè el coneixem perfectament i el tractem amb molta cura. A més, quan hi ha problemes greus, com durant la pandèmia, qui es mobilitza i ajuda som nosaltres.

Com s’impliquen els comerços en les festivitats nadalenques?
Som molt proactius. Tots els eixos comercials de la ciutat organitzen activitats per Nadal, decoren les botigues, aparadors, carrers i, fins i tot, edificis. De fet, molts carrers sense comerç no tenen llums decoratives perquè els comerciants som els encarregats de posar-les. Sense les botigues de proximitat, les festes nadalenques serien molt diferents. Nosaltres aportem vida, fem comunitat i animem els barris. Les zones sense comerç es tornen impersonals i sense alegria.

Els eixos també organitzeu activitats benèfiques i solidàries.
Tots els eixos comercials col·laboren amb campanyes solidàries. Per exemple, es recullen joguines per als hospitals o aliments per al Banc dels Aliments. Darrerament, també ens hem unit amb la Cambra de Comerç de València per ajudar els damnificats per les inundacions de la DANA. Habitualment, cada eix comercial treballa amb entitats del seu territori per ajudar els veïns i els col·lectius vulnerables dels barris.

Aquests dies són molt importants per a l’activitat econòmica.
Sí. Nadal pot representar fins al 40% de les vendes anuals en molts sectors. El més freqüent és que la facturació pugi un 20 o 30% respecte d’un mes normal. La gent fa un esforç extra, surt a fer compres amb il·lusió i les botigues ho noten.

Com es fa front a aquest augment de feina?
Ens adaptem treballant més hores, però ens trobem amb problemes greus, com la manca de personal i les dificultats per compaginar l’activitat a les botigues i la vida familiar. Això fa que sigui complicat mantenir obert un establiment en aquestes dates. Molta gent es planteja muntar una paradeta per Nadal, però no troba treballadors. Costa d’entendre que amb uns nivells d’atur tan elevats ens resulti tan difícil cobrir els llocs de feina. El sistema hauria d’afavorir que la gent aturada treballi.

“Nosaltres oferim una experiència única que només es pot tenir en persona”

Com afecta el petit comerç que les botigues puguin obrir els dies festius de desembre?
No ens surt a compte obrir molts dels diumenges. Els festius d’obertura són excessius. La gent no fa compres duplicades i s’esperen als darrers dies abans de Nadal. Per a la majoria de les botigues, la campanya real comença a partir del pont de la puríssima.

Els preus han pujat amb força en els darrers anys. Com ha impactat la inflació en aquestes dates?
És l’època que es veu menys perjudicada, tot i que l’impacte ha sigut i és inevitable. S’acostuma a parlar del creixement econòmic del PIB, però a nosaltres el que ens importa és que a les famílies els vagi bé de veritat. El comerç dels barris amb una classe mitjana forta van molt millor que els barris on la població viu en precari. On hi ha excedents de rendes, part dels diners van destinats al comerç i la salut dels eixos millora.

La gent ha canviat la seva forma de consumir durant les festes?
Durant Nadal es mantenen els costums. Aquestes són les dates més tradicionals de l’any i la gent aposta per la presencialitat i el comerç de proximitat. Els carrers estan plens i tothom vol tenir la taula ben preparada. Les compres de Nadal segueixen aquest esperit clàssic, més que en qualsevol altre moment. Un exemple molt clar és el brou: durant l’any, la majoria consumeix brou industrial, però per Nadal tothom el fa a casa. Això reflecteix com en aquestes dates tornem a les arrels i mantenim les tradicions amb més força que mai.

Com lluita el comerç de proximitat contra gegants d’internet com Amazon?
Nosaltres oferim una experiència única que només es pot tenir en persona: mirar algú als ulls, rebre informació directa i viure una experiència de compra personal. És cert que no podem competir amb determinats productes i això es veu clar amb èpoques com la del Black Friday, que considerem un frau que es fa cada vegada més gran. Així i tot, la presencialitat guanyarà sempre amb altres coses, perquè també som competitius.

I amb els centres comercials i les grans marques?
Ens defensem molt bé en el dia a dia i equilibrem el mercat oferint una proposta diferent que els consumidors valoren. Per això el comerç de proximitat sobreviu. Evidentment, hi ha d’haver grans marques i centres comercials. Malgrat les dificultats que els canvis poden suposar, els consumidors ens busquen. Si no fos així, ja ens haurien aniquilat totalment.

Contingut elaborat amb la col·laboració de:

Generalitat Tothom

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram