Escena de l’obra ‘Famous Puppet Death Scenes’ de la companyia canadenca Old Trout Puppet. Foto: Ròmbic
Primer van desconfiar d’allò que feien i, després, van reunir més de 5.000 visitants d’arreu del món. Pot resultar increïble, però això els va passar fa anys als organitzadors del Ròmbic, el Festival de Teatre de Titelles per a Adults de Barcelona que aquest cap de setmana celebra l’onzena edició a l’Ateneu Popular 9 Barris.
Els que coneixen aquest espai ja s’hauran adonat que aquesta quantitat de persones no entra en les instal·lacions del barri barceloní de la Trinitat Nova. Efectivament, perquè en aquella ocasió els 5.000 visitants eren a davant d’una pantalla, ja que, en plena pandèmia, les marionetes i els fils no van poder trepitjar l’escenari.
Passat un temps, a Nou Barris encara recorden aquell èxit. Josep Antoni Ruiz és membre de l’Associació Titellaire de Roquetes, una de les entitats darrere del Ròmbic, que promociona els titelles des de fa vint anys. Explica a Cultura B que l’entusiasme de l’edició del confinament els va fer creure en un projecte que arrencava el 2014 amb desconfiança.
“Abans de nosaltres això només es feia al País Basc amb la Muestra Internacional de Títeres de Bergara”, diu Ruiz. Afegeix que, a l’inici, pensaven que era ”un risc” fer un festival dedicat als titelles per a adults “perquè a Barcelona i Catalunya no hi ha gaires companyies que en facin i sovint no és rendible”.
Tot i que la idea va sorgir d’aquesta associació, de seguida s’hi van sumar l’Associació Cultural Casa-Taller Pepe Otal i la companyia de titelles familiar La Puntual. L’impuls definitiu per acostar les marionetes a tota mena de públics va arribar de l’Ateneu de 9 Barris, especialment gràcies al seu públic de circ ja consolidat i a les convocatòries de residències que acullen.
Dissabte 26 a les 18.30 h, serà el torn de ‘Saetas de papel’ de la companyia aragonesa Javier Aranda. Foto: Ròmbic
“Quina és la missió de la cultura sinó ser crític?”
Així doncs, entre la programació del Ròmbic d’enguany destaca l’obra de l’artista en residència Maria Solà, que presenta Fets reals aquest divendres a les 20 h. És el primer espectacle en solitari de la creadora i tracta sobre la precarietat de ser artista i mare. “He tingut una criatura en solitari durant molt temps i es pot compaginar amb la feina, és clar, perquè tots som superguerrers, però cal exposar allò que ens passa per plantejar un canvi, no? Quina és la missió de la cultura sinó donar un punt de vista crític?”, manifesta l’artista.
Així, a través de l’humor i la ironia, Fets reals exposa, valgui la redundància, els fets reals de la vida d’aquesta artista en un espectacle que escapa del format tradicional: “No hi ha marionetes perquè la protagonista soc jo, però sí que hi ha fils. Diguem-ne que el que presento és promiscu La gent clàssica del món dels titelles es queixaran i els del món clàssic del circ també”.
Pel que fa a la resta de la programació, demà dissabte a les 18.30 h serà el torn de Saetas de papel, de la companyia aragonesa Javier Aranda. Es tracta d’una tragicomèdia que convida a un viatge teatral on res és el que sembla. L’actor i titellaire fa un homenatge al teatre i a la seva essència i reflexiona sobre el paper de l’intèrpret i el seu vincle amb la realitat.
El mateix dissabte a les 20.30 h l’escenari acollirà Famous Puppet Death Scenes, de la companyia canadenca Old Trout Puppet. L’espectacle presenta les escenes més memorables de morts de titelles a través de la tragèdia i la ironia. Amb tres manipuladores i cinquanta marionetes, és una proposta que trenca motlles amb una combinació de virtuosisme tècnic, humor negre i sensibilitat.
Les funcions dels dos dies s’acabaran amb servei de barra a l’Ateneu acompanyat per les sessions d’improvisació Puppet Pro de la companyia catalana República Tòxica.
Més enllà de la programació, el Ròmbic d’enguany també inclou una exposició dels cartells que es pot veure durant tot el mes de meig al Centre Cultural Ton i Guida, al barri de Roquetes. Consulta tota la informació i compra les entrades aquí.