Al Carrer

Una de les actuacions de l’edició del 2023. Foto cedida

“El nostre va ser un dels primers festivals d’arts escèniques de carrer de l’Estat Espanyol”. Són paraules de Xavi Campón, el director del Teatre Atrium de Viladecans i responsable del Festival Internacional de Teatre i Animació Al Carrer, un esdeveniment on la música, la dansa, el circ, el teatre, l’animació i els titelles s’apropen al públic de forma gratuïta. I és que aquest cap de setmana del 5, 6 i 7 de juliol aquesta ciutat del Baix Llobregat s’omple d’una immensitat de propostes artístiques. Campón remarca que si Viladecans té un festival d’aquestes característiques és gràcies a la llarga tradició de teatre de carrer que hi ha a Catalunya de la mà de companyies com Comediants, formada el 1971, o d’esdeveniments com la Fira de Tàrrega, que data del 1981.

L’edició d’enguany ve carregada de sorpreses, ja que incorpora un espectacle de drons que es fa l’últim dia, el dissabte 6 de juliol a les 22:45 h al parc de la Marina per posar punt i final a la festa. Però abans de la traca final, els viladecanencs podran gaudir de 37 espectacles a càrrec de 36 companyies nacionals i internacionals que representaran un total de 77 funcions en 13 espais de la ciutat, com la plaça Europa, la plaça Saint Herbain, el carrer Sant Joan o el Parc de Can Xic.

Xavi Campón: “El festival va començar quan els ajuntaments democràtics tenien poca consolidació, i això es notava en una ciutat on no hi havia teatres i on els carrers no estaven asfaltats”

Enguany al festival hi haurà cinc companyies internacionals (quatre franceses i una italiana), 10 de la resta de l’Estat i 21 catalanes. Entre les propostes internacionals, Campón celebra que enguany finalment participi la companyia francesa Cirque Pardi amb Rouge Nord, amb una posada en escena arriscada amb tècniques de circ i dansa. La companyia havia de ser-hi el 2020, però la pandèmia ho va impedir.

Tres companyies locals

D’entre les companyies catalanes, enguany n’hi ha tres de Viladecans. Entre els dies 5 i 7 de juliol es podran veure els espectacles Tic Tac… Malsons de la companyia CAVIGA Teatre (5 de juliol), Del Laberint als Somnis de l’Institut Torre Roja (7 de juliol), que es tracta d’un projecte artístic amb la col·laboració del Liceu que mostrarà un recorregut multidisciplinari per recórrer les emocions que formen part dels nostres somnis, i el mateix dia es podrà veure COL·LAPSE, de la companyia LP Dansa Produccions, un espectacle de dansa contemporània, el segon de la trilogia I-HUMAN, dirigit per la coreògrafa i directora de l’acadèmia La Plataforma de Dansa, Verònika Morera.

A Cultura B hem parlat amb Morera uns dies abans que els setze ballarins de La Plataforma actuïn –diumenge a les 21 h al carrer de Sant Joan–. La coreògrafa explica que la trilogia en què s’emmarca l’espectacle convida a reflexionar sobre l’era de la immediatesa en què vivim a causa de l’ús abusiu de la tecnologia, una idea que resumeix amb l’expressió sorneguera “Internet és la nova religió”.

Aquesta idea també s’aborda a l’espectacle Col·lapse, que tracta el tema de com la bogeria per la tecnologia ens ha dut a la pèrdua de valors com la solidaritat. A través d’unes construccions humanes que sempre cauen, els ballarins demostren com està “tot col·lapsat”. La llum també és un element important de l’espectacle, ja que disposen d’artefactes que evoquen el trenc d’alba, l’element amb què comença la darrera part de la trilogia, que es titula Alfa.zero i que s’estrena el 29 de setembre a les 19 h al Teatre Atrium de Viladecans.

De moment, Morera celebra participar del festival per tercer any consecutiu: “Sempre omplim i això ens crea una expectativa molt gran”. En paral·lel, anima a assistir a l’espectacle i a qualsevol de la companyia perquè “no són passius, tot el contrari, es viuen molt perquè creem neguit i els ballarins es deixen la pell, literalment”.

Actuació Viladecans

Una actuació de circ de l’anterior edició del festival. Foto cedida

Cultura accessible a tothom

Preguntat pels inicis d’Al Carrer, que arrencava el 1990, el responsable del Festival recorda el context desfavorable en què naixia: “El festival va començar quan els ajuntaments democràtics tenien poca consolidació, i això es notava en una ciutat de l’àrea metropolitana com la nostra, on no hi havia teatres i on els carrers no estaven asfaltats”, comenta Campón.

35 anys després, el director entén el festival “com una gran festa major” i considera que ha fet augmentar el valor social i cultural de la ciutat: “Les arts de carrer són una gran eina per cohesionar la ciutat, crear teixit social i cultural i desenvolupar el sentiment de pertinença”, reflexiona Campón.

A més, des de fa dos anys, Al Carrer compta amb una edició de Nadal en la qual la programació és més diürna i encara més participativa, ja que s’ofereixen tallers a les famílies. Les dates ja estan anunciades: 28, 29 i 30 de desembre.

Podeu consultar tota la programació del Festival Al carrer! aquí.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram